LA VUERE DAL 1915-18
di Checo Placerean
Si jere dacuardi cui mucs e cui todescs e nol jere di spietâ che la Italie e gambiàs sunade; ma la storie - a cognossile ben - e dîs che al jere di spietâse. Ancje il sorestant talian Zuan Giolitti al cirive di salvâ la Italie de vuere, ma i patriots che a balinavin par Trent e par Triest a finirin cul sburtânus tal fûc de vuere, cul cjâf sglonfât di bufulis, ma cence ideis claris e conts sigûrs.
I furlans a forin ad ôr dal fûc e si lassarin cunvinci che ur tocjave murî par salvâ lis lôr cjasis. E pensâ che subit di là dal Judri altris furlans a restavin di parê indiferent e a murivin par tignî sù la Austrie. Epûr vonde pôcs di lôr si inacuarzerin che no si tratave dai nestris interès, ma di chei di chei altris.
Di insom la Cjargne fin a ôr di Monfalcon al fo dut un maçalizi: undis bataiis dome sul Lusinç, centenârs di miârs di muarts par lâ indenant di cualchi metri.
I mucs a jerin in pôcs, parecjâts dome par difindisi. A tentarin une "straf -expedition" dal 1916 che no rivarin a fâ madressi, e une dal '17 a Cjaurêt, che e spacà la front, ancje par vie che soldâts e uficiâi talians a jerin neris di murî dibant e di viodisi tratâts di cjans di Cadorne.
Al è un fat che la front taliane e à doprade la decimazion ancjemò plui che no i francês. Il piês al è stât che al fo dât ordin di scjampâ ancje dal Friûl ae puare int: ma parcè? A sun di dî che i mucs a jerin il boborosso, i sorestants a pierderin la lum.
Trope int ise lade jù pe Italie di là de Plâf? A prin colp a diserin un 300.000, po a calcolarin sui 120.000, e il vescul Rossi al scjampâ cun lôr, bandonant la sô diocesi. Sigûr che nol veve il coragjo dal sfuei catolic, il "Corriere del Friuli", cuant che al publicà l'articul di coment a lis peraulis dal pape Benedet che al invidave a finîle e a tratâ di pâs cence fruçâsi un cul altri: "inutile strage". Dut al finì cul justâsi par vie che il pape al improibì il gjornâl e i talians a assolverin i autôrs dal articul. Al è di imparâ che no si à di ubidî simpri, nancje al pape (1).
I mucs a jerin soldâts di bonfâ, plens di fam tant che scus: a robarin par mangjâ e a bevevin par dismenteâ. Lôr, catolics, a dispicjarin lis cjampanis par fâ canons: la nestre int no podeve capîju e no le dismenteà.
Cui cuatri di Novembar dal '18, ancje la vuere e finì. La gjonde e fo grandone, ma i conts a jerin plui grancj:
- a mancjavin 25.000 furlans che a vevin lassade la scusse;
- il 90% des fabrichis a jerin fruçadis;
- miserie nere e disastris dapardut.
I monuments cu lis listonis di nons no paiavin i muarts, e nancje Trent e Triest no zovarin a tornâ a meti in pîts la culumie fruçade. Ai furlans ur tocjave di tornâ a scomençâ e - viodêt ce destin - tornâ a cirî lavôr plui di une volte là di chei che ur vevin tirât in vuere.